تسمه نوار نقاله لاستیکی

فروش تسمه نقاله
ژانویه 22, 2023
تسمه وی بلت
تسمه وی بلت
فوریه 18, 2023

تسمه نوار نقاله لاستیکی

نوار نقاله لاستیکی، یکی از انواع دستگاه کانوایر است که برای انتقال و جابجایی اجسام و مواد استفاده می گردد. جنس تسمه این نوار نقاله از جنس لاستیک می باشد و به دلیل استحکام و مقاومتی که دارد، کاربرد فراوانی دارد. از نوار نقاله لاستیکی در فرودگاه ها برای حمل چمدان ها، فروشگاه های بزرگ، معادن سنگ و سیمان، کارخانه های فولاد، نوار نقاله های بارگیری و مواردی از این دست، استفاده می گردد.

تسمه لاستیکی این نوار نقاله به طور معمول از یک تا چند لایه تشکیل شده است. اگر تسمه لاستیکی وزن سبکی را بر روی خود حمل کند نوع یک لایه آن کفایت می کند. ولی اگر نوار نقاله لاستیکی در کارخانه های سنگ معدن و بارگیری یا دیگر صنعت ها استفاده گردد، از نوع چند لایه استفاده می گردد. این لایه ها از دو لایه لاستیکی در سطح رویی و زیری تسمه نوار نقاله تشکیل شده است.

در میان آن یا یک لایه منجید استفاده می شود یا چند لایه منجید و لاستیک به صورت یک در میان. منجید به کار رفته در تسمه نوار نقاله لاستیکی، از تارهای فولادی، الیاف پلی استر، نایلون و … تشکیل شده است و به صورت قابل توجهی استحکام و مقاومت آن را بالا می برد.لایه رویی تسمه نوار نقاله لاستیکی با موادی که جابجا می شود، در تماس است و به دلیل سایشی که ایجاد می شود، باید ضخامت و استحکام بیشتری داشته باشد. ولی لایه زیری تسمه نوار نقاله با رولیک ها یا هرزگرد ها در تماس است و ضخامت کمتری دارد.

سطح رویی تسمه نوار نقاله لاستیکی به دو صورت صاف و آجدار می باشد. برای جابجایی موادی که نیاز به سایش و مقاومت بیشتری دارند، از تسمه لاستیکی آجدار استفاده می گردد. همچنین برای نوار نقاله هایی که دارای شیب هستند، از تسمه آجدار استفاده می گردد تا مواد روی آن سر نخورند. در برخی موارد در تسمه های شیب دار دو دیواره کوتاه نیز در دو طرف تسمه ساخته می شود تا از بیرون ریختن مواد روی نوار نقاله جلوگیری کند.


شکل آج های تسمه بسیار متنوع می باشد و یکی از پرکاربرد ترین شکل این آج ها به فرم V شکل می باشد. آج گریپ یا متخلخل نیز یکی از فرم های پر کاربرد است که شکلی شبیه لانه زنبوری دارد.

یکی از انواع تسمه نوار نقاله لاستیکی، نوع EP می باشد. این نوار نقاله در لایه میانی از منجید با الیاف پلی استر تشکیل شده است. این نوع دارای مقاومت کششی بالایی است و انعطاف خوبی دارد و در برابر رطوبت مقاوم می باشد. نمی پوسد و در شرایط خاص، کپک نمی زند. مقاومت این انواع را با عدد EP می سنجند.

یکی دیگر از انواع تسمه نوار نقاله لاستیکی، نوع مقاوم در برابر محیط های اسیدی می باشد که به آن EPDM Rubber Conveyor Belt نیز می گویند. این نوع در برابر حرارت های بالا و دماهای بسیار پایین، تجهیز شده و مقاوم است و دچار خوردگی در تماس با مواد اسیدی نمی شود. این نوع به دلیل گران بودن کائوچو که در ساخت آن به کار رفته است، قیمت نسبتا بالایی دارد.

نوع دیگر نوار نقاله لاستیکی، مقاوم در برابر روغن می باشد. در برخی از محیط ها که نوار نقاله در تماس با گریس ها یا روغن ها می باشد از این نوع استفاده می گردد که به NBR Rubber Conveyor Belt نیز شناخته می شود. تسمه لاستیکی معمولی در برابر روغن مقاوم نیست و در تماس مداوم با روغن و گریس باد می کند و کیفیت خود را از دست می دهد و به مرور پوسیده و پاره می شود.

برای انتقال برخی از مواد مانند انواع سنگ معدن ها در مراحل تبدیل و تولید، کارخانجات سیمان، بازیافت، ریخته گری، صنایع فولاد و … نیاز به نوار نقاله لاستیکی از نوع تسلیح شده در برابر حرارت می باشد که نام آن Anti-Heat Rubber Conveyor Belt می باشد. تسمه این دستگاه کانوایر در دو گرید T1 و T2 تولید و عرضه می گردد.نحوه اتصال دو سر تسمه در نوار نقاله لاستیکی به دو روش سرد و گرم می باشد. روش سرد، به صورت آپارات سرد با چسب بدون اعمال حرارت می باشد و در برخی موارد به صورت آپارات گرم می باشد. در روش آپارات گرم از روش پرس در حرارت بالا و با افزودن چسب و موادی دیگر صورت می گیرد.

استفاده از نوار نقاله لاستیکی مزایای بسیاری دارد. از جمله این مزایا می توان به این موارد اشاره کرد: تسمه لاستیکی قیمت مناسبی دارد و در پروژه ها مقرون به صرفه است. تسمه لاستیکی شستشو و نظافت آسانی دارد. این دستگاه عمر و دوام بالایی دارد و دچار استهلاک و پوسیدگی نمی شود.
این محصولات با ابعاد و عرض های گوناگون متناسب با کاربردی که دارند، در بازار موجود می باشند. قیمت این دستگاه به طول نوار نقاله و جنس و نوع و ضخامت تسمه بستگی دارد.