تسمه تخت نساجی

غلطک نقاله
غلطک نقاله
جولای 24, 2022
تسمه شیاری PL
تسمه شیاری PL
دسامبر 19, 2022

تسمه تخت نساجی

تسمه تخت نساجی، گونه ای از انواع تسمه انتقال نیرو هستند. تسمه هایی که در ابزارآلات صنعتی به کار می روند، یا مواد رویشان را انتقال می دهند و حمل می کنند که به آن تسمه نقاله می گویند یا نیروی موتور یا گشتاور را به قسمت های دیگر منتقل می کنند و غلطک ها را به گردش در می آورند که به آن ها تسمه انتقال نیرو می گویند. تسمه انتقال نیرو بر خلاف تسمه نقاله، ابعاد بزرگی ندارد و چندان پهن نیست. در عوض نیرو و مقاومت کششی بسیار بالایی دارد که به سبب جنس ویژه ای است که دارد. تسمه تخت یکی از انواع تسمه انتقال نیرو می باشد.

تسمه تخت انواع متفاوتی دارد

یک فرم از این محصول، نوع چرمی آن است. این نوع می تواند دو یا چند لایه باشد و در لایه های میانی آن، نسوج، بافته ها و پلیمرها به کار رفته باشند. از تسمه های تخت چرمی در مواقعی که احتمال سر خوردن زیاد است و سرعت پروسه باید پایین باشد، استفاده می شود.
نوع دیگر، این محصول از جنس لاستیکی است. در این مدل بافته ها و نسوج و رشته ها با لاستیک کاور و پوشیده شده اند. این محصول به خوبی به قرقره می چسبد و کشسانی زیادی دارد.

نوع سوم تسمه تخت بافته شده می باشد. که با توجه به ضخامت می تواند از سه تا دوازده لایه داشته باشد. بافته ها در این مدل می توانند از الیاف کتان یا الیاف مصنوعی باشند. می توانند با لاستیک پوشیده شوند یا پوشیده نشوند.

این محصول سرعت و استحکام متوسطی دارد. نوع چهارم و آخر، تسمه تخت با رشته های طولی می باشد. رشته های طولی از نسوج والیاف کتان یا مصنوعی هستند. این محصول به شکل حلقه می باشد و برای پروسه های سنگین و سرعت بالا بسیار مناسب می باشد. کشسانی این نوع پایین می باشد.

این محصول ساختار ساده ای دارد و برای حرکت، به قرقره های بزرگ تر نیاز دارد و کار اصلی آن انتقال قدرت و نیرو در ماشین های صنعتی است. قرقره ای که برای حرکت تسمه تخت استفاده می گردد، به طور متداول از نوع چدن یا فولاد است و برای آنکه مکان تسمه را روی خودش فیکس کند، دو برآمدگی روی بدنه قرقره دارد.

تسمه تخت می تواند علاوه بر انتقال نیرو، مانند تسمه نقاله، اجسام را نیز منتقل کند مانند تسمه تخت نساجی. حرکت تسمه تخت نساجی، بر پایه غلبه بر اصطکاک است و استحکام کششی بسیار بالایی دارد. تسمه تخت نساجی از انواع دیگر خشک تر بوده و غالبا ارزان تر است و یکی از ویژگی های آن این است که در برابر آلودگی و گرد و خاک نیز مقاوم است.

تسمه تخت نساجی به طور معمول از چند لایه تشکیل شده اند که ضخامت آن بر مقاومت و قدرت کلی آن اثر می گذارد. جنس رایج تسمه تخت نساجی در قسمت رویه و زیره می تواند از لاستیک، چرم یا الیاف مصنوعی می باشد. سه عاملی که ممکن است میزان اصطکاک را در تسمه تخت نساجی کاهش دهد و در حرکت ایجاد فرسایش کند، رطوبت، روغن و حرارت می باشند.

تسمه تخت نساجی چند لایه، به طور رایج به سه صورت تولید و عرضه می شوند. تسمه تخت نساجی که در آن لایه پلی آمید به کار رفته که در مواردی که قدرت بیشتری نیاز است، کاربرد بیشتری دارد. دیگری تسمه تخت نساجی با لایه پلی استر در ساختار آن، که باعث افزایش سرعت در مکانیزم عملکرد دستگاه می شود و سومی تسمه تخت نساجی که در ساختار آن هم لایه پلی آمید و هم پلی استر به کار رفته است که هم قدرت بالایی دارد و هم سرعت را افزایش می دهد.

جنس رویه و زیره بسیار در روند خوردگی و سایش در مدت حرکت، نقش دارد. ضخامت لایه میانی یا پلی آمید و جنس الیاف این لایه بر انعطاف پذیری تسمه تخت نساجی و مقاومت کششی آن تأثیر فراوانی دارد. با افزایش ضخامت این لایه میانی، از انعطاف پذیری کم شده و بر مقاومت و استحکام کششی افزوده می شود. برندهای آلمانی، ژاپنی، انگلیسی، سوئیسی جزو تولید کنندگان تسمه تخت نساجی هستند که محصولاتشان در مارکتینگ ایران عرضه شده و به فروش می رسد.

از ویژگی های کلی تسمه تخت نساجی می توان به این موارد اشاره کرد. تسمه تخت نساجی به صورت نرمال باید بتواند محدوده دمایی بین 30 درجه تا 110 درجه سانتی گراد را تاب بیاورد. این ابزار در حین کار کردن صدای کمی تولید می کنند و آلودگی صوتی چندانی ندارند. تسمه تخت نساجی، به دلیل فرم صاف و بدون دندانه و شیار خود، اصطکاک پایینی در دستگاه ایجاد می کند. این محصول در برابر واکنش شیمیایی مقاوم می باشد. برای تهیه تسمه تخت نساجی در انواع مدل ها و ابعاد با مرغوب ترین کیفیت و مناسب ترین قیمت موجود در بازار با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل بفرمایید.