تسمه وی بلت

تسمه نوار نقاله لاستیکی
تسمه نوار نقاله لاستیکی
ژانویه 22, 2023
فروش نوار نقاله
فروش تسمه نوار نقاله
فوریه 18, 2023

تسمه وی بلت

تسمه وی بلت رایج ‌ترین نوع تسمه محرکی است که برای منتقل کردن نیرو استفاده می ‌شود و در واقع کار اصلی آن این است که از یک منبع اولیه، مانند یک موتور، به یک واحد محرک ثانویه، انرژی را منتقل کند. تسمه وی بلت (V belt) بهترین ترکیب کشش، انتقال سرعت، توزیع بار و عمر طولانی را ارائه می دهد و مقطع آن ذوزنقه ای یا V شکل است.

در این نوع تسمه مسیرها، در یک شیار به شکل مشابه روی یک قرقره یا نوار قرار می گیرد و با افزایش بار و ایجاد توزیع نیرو و گشتاور، تسمه وی بلت در شیار فرو می ‌رود و معمولاً از لاستیک یا پلیمر ساخته می شود یا ممکن است الیافی برای استحکام و تقویت بیشتر تعبیه شده باشد. تسمه وی بلت ممکن است دندانه دار یا غیر دندانه دار باشد.

چرخ ‌دنده‌ها هنگام استفاده با قرقره‌های با قطر کم یا قرقره‌های خم شونده، انعطاف ‌پذیری بیشتری را فراهم می ‌کنند و تنظیمات چرخ دنده می تواند با فاصله مساوی، عمود و یا زاویه دار باشد. همچنین استفاده از تسمه وی بلت ساده و ارزان است و نیازی به روغن کاری ندارد. این تسمه به طور گسترده در دسترس است که در بسیاری از موارد تنها چیزی که شما نیاز دارید دو قرقره و یک تسمه است.

البته تسمه وی بلت به طور کلی در دو دسته پاکت (پیچیده شده) و لبه خام، عرضه می شود که تسمه وی بلت پاکت، همچنین به عنوان پیچیده شناخته می شود، دارای روکش پارچه ای است و به شکل وی قالب گیری می شود. تسمه های پیچیده مقاومت بالاتری در برابر روغن ها و دماهای شدید دارند. می توان از آنها به عنوان کلاچ اصطکاکی در هنگام راه اندازی استفاده کرد. تسمه وی بلت لبه خام روکش ندارد، خشک شده و سپس به شکل V بریده می شود و نوع لبه خام کارآمدتر است، گرمای کمتری تولید کرده و قطر مناسب برای قرقره‌های کوچک ‌تر را ایجاد می کند. این نوع تسمه وی بلت، قدرت را افزایش می‌دهد و عمر طولانی‌ تری را ارائه می ‌کند.

تسمه وی بلت تحت بار بیش از حد (چه در اثر لیز خوردن یا شکستن) از کار می افتد و این می تواند چیز بدی به نظر برسد، اما در بسیاری از موارد چیز بسیار خوبی است. زیرا از خرابی موتور پیشگیری کرده و هزینه بیشتری به شما تحمیل نمی شود. در واقع یک تسمه وی بلت می تواند به عنوان یک فیوز عمل کند و یک بخش خراب، به شکل ایمن و به راحتی قابل تعویض است که از بروز آسیب در جای دیگر جلوگیری می کند و البته امنیت آن در اینجا مستلزم این است که از دست دادن ناگهانی گشتاور درایو شرایط ناایمن ایجاد نکند.

تسمه های وی بلت فقط کمی کشیده می شوند و می لغزند، که به ما چند ویژگی خوب می دهد. یکی از این موارد به کاهش انتقال بارهای شوک از طریق سیستم کمک می ‌کند، زمانی که بار می‌ جهد، تسمه کمی کشیده می ‌شود و کمی روی قرقره می ‌لغزد و کشش و لغزش تسمه وی بلت به این معنی است که می توانید چندین تسمه را به صورت موازی قرار دهید و انتظار داشته باشید که آنها بار را به طور مساوی تقسیم کنند.

البته اگر شما به دو برابر انتقال برق نیاز دارید و نمی خواهید از یک تسمه بزرگتر استفاده کنید، قادر خواهید بود از دو تسمه کوچک وی بلت استفاده کنید که اگر یکی از تسمه ها شروع به تحمل بار بیشتری نسبت به دیگری کند، تا زمانی که هر دو به طور یکنواخت بارگیری شوند، اندکی می لغزد. این ممکن است یک امر مسلم به نظر برسد، اما در یک سیستم محرک قوی تر مانند تسمه تایم، زنجیر غلتکی، جعبه دنده و غیره، به هیچ وجه تضمین نمی شود که چندین عنصر به طور مساوی ، فشار را به اشتراک بگذارند.

همین ویژگی های تسمه وی بلت به این معنی است که این نوع، برای هر برنامه ای مناسب نیست و این واقعیت که تسمه ها کمی می لغزند به این معنی است که یک درایو تسمه وی بلت همگام نیست، زیرا شما نمی توانید دو شفت را با یک تسمه وی شکل و دو قرقره یکسان به هم وصل کنید و هماهنگ عمل کنند. به همین دلیل، تسمه وی بلت را در برنامه ‌های حرکتی دقیق نخواهید دید زیرا در این برنامه ها مهم است که تعداد X دور موتور محرک شما دقیقاً با Y اینچ سفر مطابقت داشته باشد.

اگر با خودرو آشنایی دارید به تفاوت تسمه فن و تسمه تایم فکر کنید. تسمه فن بسیاری از لوازم جانبی را می چرخاند، اما دینام کمی متفاوت با پمپ فرمان و کمپرسور می چرخد، بنابراین یک تسمه وی بلت عالی کار می کند و تسمه تایم شما می تواند محورهای بادامک شما را در چندین میلیون دور، در هماهنگی دقیق با میل لنگ نگه دارد. همچنین تسمه وی بلت از نظر گشتاور و سرعت بسیار محدودتر از سایر تسمه ها است و نمی تواند خیلی سریع یا خیلی آهسته حرکت کند.