تسمه وی بلت (V belt)

تسمه تایم رابر (تسمه تایم کنفی)
تسمه تایم رابر (تسمه تایم کنفی)
سپتامبر 27, 2020
تسمه تایم دنده تخت
تسمه تایم دنده تخت
اکتبر 12, 2020

تسمه وی بلت (V belt)

تسمه وی بلت (V belt) با سطح مقطع وی شکل تولید میشوند و بوسیله بافت نخ و لاستیکی که دارند بسیار مقاوم به کشش هستند. تسمه وی بلت (V belt) روی فولی مخصوص خود سوار میشوند و باعث میشوند نیروی موتور از فولی اول به فولی دوم منتقل شود.

به کلی کارتسمه وی بلت (V belt) برای انتقال قدرت موتور دستگاه به محل مورد نظر است. برای مثال تسمه های کولری که باعث می شوند قدرت موتور کولر از فولی بالایی به فولی پایینی منتقل شده و پروانه کولر به حرکت درآید نوعی از تسمه های پروانه یا وی بلت می باشد.

تسمه وی بلت (V belt) که در بین مصرف کنندگان تسمه های صنعتی بنام تسمه پروانه هم شناخته می شود ، از لحاظ فنی زیر شاخه ای از تسمه های انتقال نیرو یا انتقال قدرت می باشد .به این معنی که کاربرد اصلی این تسمه ها همانند دیگر تسمه های انتقال نیرو، انتقال دادن قدرت موتور دستگاه از غلطک یا فولی ثابت به یک غلطک یا فولی هرزه گرد در سمت دیگر است که این امر معمولاً با دورهای بالا اتفاق می افتد.

مجموعه ی تسمه وی بلت (V belt) بسیار گسترده و همچنین پرمصرف در تمام صنایع سبک و سنگین ، ماشین آلات کوچک و بزرگ می باشد.جنس تسمه های V-belt ترکیب لاستیک و نخ می باشد و مهمترین مشخصه ظاهری این تسمه ها سطح مقطع ذوزنقه ای شکل آنهاست .سطح مقطع تسمه وی بلت (V belt) دارای سایزبندی های استانداری است که با حروف انگلیسی M,A,B,C و …. نامگذاری شده اند و این سایزهای استاندارد در تمامی برندها و تولیدات ابعاد و اندازه های یکسانی دارند.

لازم به ذکر است طول تسمه وی بلت (V belt) نیز استاندارد می باشد و این تسمه ها براساس طول های استانداری بصورت مداربسته تولید می شوند و این ویژگی یعنی تولید تسمه ها با طول فابریک و مداربسته آنها را در مقابل فشار دورهای بالا و کشش زیاد مقاوم کرده است، طول تسمه های پروانه براساس اینچ محاسبه می شود که در کنار حروف انگلیسی که مشخصه سایز سطح مقطع آنان میباشد حک میشود که نشان دهنده طول محیطی تسمه برحسب اینچ می باشد البته در کدهای خاصی از این تسمه ها طول محیطی تسمه بر اساس واحد میلیمتر بر روی آنها نوشته شده است.

قیمت تسمه وی بلت (V belt)

قیمت ارائه شده برای تسمه وی بلت (V belt) همواره متغیر بوده و طبیعتاً به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت که در قسمت ذیل، به برخی از مهم ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت تسمه وی بلت (V belt) یا وی شکل اشاره می‌گردد:

نام برند تولیدکننده تسمه پروانه
متریال کاربردی در ساخت تسمه وی بلت (V belt)
فاکتورهای کیفیتی (نوع و میزان متریال کاربردی، دوام و طول عمر تسمه وی شکل و اتصالات آن و …)
ساختار فیزیکی و فاکتورهای ابعادی (طول، عرض، ضخامت، طول گام دنده ها و …)
حساسیت تولید ( نوع تکنولوژی و دستگاه های به کار رفته در امر تولید)
نوع افزونه های کاربردی