تسمه پروانه

تسمه تایمینگ خودرو
تسمه تایمینگ خودرو
اکتبر 25, 2019
تسمه دینام
تسمه دینام
اکتبر 25, 2019

تسمه پروانه

تسمه پروانه یک قطعه اصلی و کاربردی در سیستم خودرو است به طوری که وظیفه تنظیم و پشتیبانی از اجزای دینام را بر عهده دارد بنابراین اطلاع از نحوه عملکرد تسمه پروانه و شناخت اجزای دینام می تواند به شما کمک کند تا باعث افزایش طول عمر خودروی خود شوید به عبارتی تسمه پروانه یکی از قدیمی ترین و در عین حال یکی از کاربردی ترین شیوه ها بـرای انتقال نیــرو / انرژی بین اجــزا مختــلف موتور می باشد.

تسمه پروانه جهت چرخاندن فن های پشت رادیاتور های خودرو ها و خنک کردن آنها مورد استفاده قرار می گیرد. تسمه پروانه عملکرد دینام و اجزای موتور را پشتیبانی می کند و باعث تنظیم ولتاژ و بهینه کردن فرایندهای دینام می شود به طوری که این کار را با ایجاد یک جریان الکتریکی انجام می دهد که مستقیماً به موتور شما وارد می شود و به آن اجازه می دهد در هر نوع محیطی کار کند.

ممکن است تسمه پروانه در خودروی شما در صدر لیست بررسی و نگهداری قرار نگیرد، اما اطمینان از سلامت آن یکی از مهم ترین بخش های نگهداری خودرو است به طوری که تسمه پروانه وظیفه تامین انرژی تمامی سیستم های الکتریکی خودروی شما از چراغ های جلو گرفته تا تهویه مطبوع و شارژ مجدد باتری را بر عهده دارد.

بدون تسمه پروانه ماشین شما نمی‌تواند به درستی کار کند و اگر تسمه پاره شود، خیلی طول نمی‌کشد که در کنار جاده با باتری مرده سرگردان بمانید. تسمه پروانه بخش مهمی از سیستم شارژ موتور است که دینام را به میل لنگ متصل می کند و نیروی الکتریکی تولید می کند به طوری که به دلیل فرسودگی و پارگی باید به طور دوره ای تعویض شود و نگهداری مناسب می تواند از ناراحتی ناشی از خرابی های بعدی و تعمیرات گران قیمت جلوگیری کند.

مشخصات تسمه پروانه دنده دار

تسمه پروانه های دندانه ای از ترکیبات رابری تولید می شوند. از جمله خواص آنها می توان به مقاومت در برابر روغن و گرما، خواص آنتی استاتیک و عملکرد خوب در دما های متفاوت از ۳۰-تا ۷۰+ سانتیگراد اشاره کرد. این تسمه پروانه ها دارای قدرت انتقال بالایی هستند و بالاترین کشش با کمترین حالت شل شدگی تسمه را دارا می باشد.

تسمه های دندانه ای به صورت قالبی و سپس برش و سایش تولید می شوند و معمولا به شکل دنده ای یا منجید دار می باشد, یه دلیل مقاومت تسمه پروانه در برابر تغییرات طولی, کارکرد چند تسمه پروانه در کنار هم امکان پذیر است. این تسمه پروانه ها به علت انعطاف بالا, نشست مناسب در شیار پولی و ایجاد حرارت کمتر در هنگام کار, طول عمر مفید زیادی دارند.

تسمه پروانه یا تسمه سرپانتین

تسمه پروانه به صورت یک تسمه مارپیچ و انعطاف پذیر است که باعث ایجاد انرژی در موتور خودرو می شود و همچنین عملکرد موتور را تنظیم و بهینه می کند با این حال، همه تسمه های سرپانتین تسمه پروانه نیستند به طوری که در برخی موارد، آنها را می توان برای مجموعه های موتور و اهداف خاصی استفاده کرد که آنها را در دسته بندی جداگانه خود قرار می دهد با این حال در بیشتر موارد، این اصطلاحات به صورت مترادف در سراسر حوزه تسمه پروانه استفاده می‌شوند.

نشانه شل بودن تسمه پروانه

شل بودن تسمه پروانه می تواند برای خودرو خطرناک باشد چرا که باعث اختلال در عملکرد دینام می شود و توانایی آن را در انتقال برق به موتور خودرو و سایر اجزاء به طور کامل محدود می کند بنابراین می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات، از جمله نقص در عملکرد الکتریکی و عدم کارکرد کامل موتور شود.

صدای جیغ تسمه : اگر با شل بودن تسمه پروانه سر و کار دارید، ممکن است بتوانید در حین کار ماشین صدای بال زدن یا جیغ را بشنوید که این امر به ویژه در آب و هوای سردتر بیشتر اتفاق می افتد به طوری که این صدا از قرار نگرفتن درست تسمه پروانه در سیستم است که اغلب یکی از اولین علائم قابل توجه شل بودن تسمه پروانه است که ممکن است با نشان دادن چراغ هشدار باتری روی داشبورد شما همراه باشد.

خرابی های الکتریکی : علائم این دسته از خرابی بسته به شدت مشکلات مرتبط با تسمه پروانه شما می تواند متفاوت باشد به طوری که در بسیاری از خودروها، این امر می‌تواند باعث سوسو زدن یا از کار افتادن چراغ‌های جانبی، تیره شدن چراغ‌های لوازم جانبی و یا اختلال در عملکرد موتور خودرو شود که این مشکل ممکن است توانایی نیروی موتور را کاهش دهد که نشان دهنده مشکلات بیشتر خودرو در صورت عدم رسیدگی است.

توقف و خرابی موتور : اگر به این نقطه رسیدید، به این معنی است که آسیب یا خرابی آنقدر گسترده است که عملکرد موتور شما را به خطر می اندازد بنابراین اگر به آن رسیدگی نشود، می‌تواند منجر به آسیب ماندگار شود و باید توسط مکانیک یا متخصص نمایندگی علت اختلال بررسی شود.

علائم خرابی تسمه پروانه

اگر شروع به شنیدن صداهای عجیب و غریب از موتور ماشین خود کردید یا اگر در استارت زدن ماشین خود مشکل دارید، ممکن است نشان دهنده این باشد که تسمه پروانه ایراد دارد بنابراین تعویض تسمه پروانه خراب در اسرع وقت برای جلوگیری از خطرات احتمالی خرابی امری حیاتی است.

انواع تسمه پروانه موتور خودرو

– تسمه‌ های تخت
– تسمه‎ های گرد
– تسمه ‌های V شکل
– تسمه‌ های شیاردار
– تسمه‌ های دندانه‌دار یا تایمینگ

نکات تخصصی برای تعویض تسمه پروانه

هنگام تعویض تسمه پروانه حتما پنج نکته تخصصی ما را به دقت دنبال کنید
– ابتدا باید نوع خاصی از تسمه پروانه مورد نیاز خودرو خود را شناسایی کنید
– قبل از برداشتن تسمه قدیمی، آن را از نظر سایش یا آسیب بررسی کنید
– پس از انجام این کار، ضامن تسمه را شل کنید و تسمه قدیمی را با دقت بردارید
– مرحله بعدی نصب تسمه جدید طبق دستورالعمل و تنظیم کشش در صورت لزوم است

در نهایت، عملکرد آن را با روشن کردن موتور خود بررسی کنید به طوری که هیچ لرزش غیر عادی نباید از موتور به گوش برسد همچنین برای بررسی در حالت ایده آل، ولتاژ باتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دینام نیز به درستی سیستم را شارژ می کند.

اشتباهات رایج تعویض تسمه پروانه

اگر به دنبال تعویض تسمه پروانه خودرو خود هستید، در اینجا برخی از اشتباهات رایج وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید

– حتما قبل از نصب تسمه پروانه جدید طبق دستورالعمل نصب را بررسی کنید، قرقره ضامن را به درستی شل کنید و قطعات آسیب دیده یا فرسوده را بررسی کنید.

– اندازه و نوع تسمه پروانه مناسب را برای مدل خودروی خاص خود انتخاب کنید تا از عملکرد مناسب لوازم جانبی مانند پمپ فرمان، پمپ آب، کمپرسور تهویه مطبوع و تسمه پروانه اطمینان حاصل کنید.

– تعمیر و نگهداری منظم و بازرسی شیارها می تواند از پارگی ناگهانی تسمه پروانه قدیمی جلوگیری کند.

پاره شدن تسمه سرپانتین در خودرو

تسمه سرپانتین که همان تسمه پروانه در خودروهای امروزی است بسیار بادوام است و مستعد شکستن و خراب شدن نیست با این حال با گذشت زمان و استفاده زیاد از آن فرسوده و از بین می رود بنابراین اگر تسمه پروانه یا همان تسمه سرپانتین شما در حین رانندگی شکسته شود احتمالاً از موتور صدای کوبیدن را می شنوید به عبارتی دیگر تسمه پروانه در هنگام شکستن و یا همان پاره شدن دارای علائمی است از جمله

– از دست دادن ناگهانی کمک فرمان : کمک فرمان شما منجر به فرمان آسان تر می شود اما اگر تسمه سرپانتین شما پاره شود، پمپ برقی فرمان از کار می افتد و فرمان شما شروع به سنگین شدن می کند.

– برق رسانی توسط دینام، متوقف می شود : دینام برق خودرو را تامین می کند به طوری که باعث شارژ باطری خودرو نیز می شود بنابراین در صورتی که تسمه سرپانتین پاره شود دینام تولید برق را متوقف می کند و در نتیجه توقف برق توسط دینام، چراغ‌های جلو کم ‌نور می‌شوند، رادیو کار نمی‌کند و شارژ باطری از بین می رود همچنین چراغ هشدار باتری نیز روشن می شود زیرا باتری شما شارژ نمی شود.

– پمپ آب گردش مایع خنک کننده، باعث توقف موتور می شود : وظیفه پمپ آب مایع خنک کننده موتور، این است که سیستم خنک کننده را به گردش درآورد بنابراین زمانی که تسمه سرپانتین پاره و یا شکسته می شود موتور خودرو دیگر خنک نمی شود و به عبارتی موتور خودرو به شدت گرم می شود.

هنگام انتخاب تسمه پروانه، انتخاب یک برند معتبر که به دلیل کیفیت و دوام آن شناخته شده است بسیار مهم است در همین راستا در مجموعه ما انواع تسمه پروانه برای مدل‌های مختلف خودرو در دسترس هستند همچنین مجموعه ما تسمه های بادوام را که برای تحمل شرایط سخت طراحی شده اند را ارائه می دهد به طوری که محصولات باکیفیت ما برای مقاومت در برابر سایش و پارگی ساخته شده اند.